طراحی و ساخت پل عابر پیاده – گروه پیمانکاری امام ( ع )

گذر بسیاری از عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی در شهرها به امری عادی تبدیل شده است. افراد زیادی بی توجه به آنچه برای تسهیل امور روزمره و تامین امنیت شان با صرف هزینه های کلان و با تلاش ارگان های مختلف ساخته می شود، در سطح خیابانها در رفت و آمدند. نادیده انگاشتن پل‌ها معضلی است که از یک سو مسئولان شهرداری‌ها را که با صرف وقت زیاد، مطالعه، مکان یابی، تامین بودجه و احداث آنها را برعهده گرفته اند، دلسرد و از سوی دیگر رانندگان و در نهایت خود عابران را گرفتار می کند…

مسئله عابر پیاده در طراحی شهری مسئله‌ای بسیار مهم و اساسی است،  اما متاسفانه‌ در بسیاری نقاط دنیا ازجمله درایران به فراموشی سپرده شده است.

ما دراغلب موارد خیابانها و فضاهایی را طراحی می کنیم که الویت را به عبور وسایل نقلیه داده است و بنابراین برای انسانهایی که ازاین فضاها استفاده می کنند شهر یا مکانی را می سازیم خطرناک و بدون احساس امنیت برای عابران پیاده.

اتومبیل ها روز به روز حاکمیت خود را بر شهر بیشتر می کنند و به دنبال آن نقش و حضور عابرپیاده در فضاهای شهری کمرنگ تر می شود.

 گذر بسیاری از عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی در شهرها به امری عادی تبدیل شده است. افراد زیادی بی توجه به آنچه برای تسهیل امور روزمره و تامین امنیت شان با صرف هزینه های کلان و با تلاش ارگان های مختلف ساخته می شود، در سطح خیابانها در رفت و آمدند. نادیده انگاشتن پل‌ها معضلی است که از یک سو مسئولان شهرداری‌ها را که با صرف وقت زیاد، مطالعه، مکان یابی، تامین بودجه و احداث آنها را برعهده گرفته اند، دلسرد و از سوی دیگر رانندگان و در نهایت خود عابران را گرفتار می کند. این درحالی است که دستگاه‌های ترافیکی موظف به آماده‌سازی محل‌های عبور عابرین پیاده هستند.

از دلایل اصلی ساخت پیاده رو و پل های عابر پیاده افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده است. بیشترین افراد در معرض خطر و بیشترین جان باختگان در حوادث رانندگی درون شهری، عابرین پیاده هستند.

برای عبور از عرض خیابان‌ها عابران از جمله کسانی هستند که در قوانین مربوط به خود قانون شکنی‌ می‌کنند.
سالمندان و کودکان و کسانی که ناتوانی جسمی دارند و حتی افراد معمولی که تخلف می‌کنند، دلیل اصلی عبور نکردن از پل‌ عابر پیاده را وجود پله های زیاد و نامناسب آن می‌دانند. از این رو مسئولان ترافیک شهری و شهرداری توانسته‌اند با ساخت پل‌های عابر پیاده با پله برقی و بالابر اندکی از مشکلات استفاده کنندگان را کاهش دهند.

پلهای عابر پیاده که در قالب عنوان کلی گذرگاههای عرضی غیر همسطح روگذر طبقه بندی می‌شوند، نمونه ای از امکانات مناسب شهری برای تسهیل عبور و مرور پیاده، همراه با افزایش ایمنی تردد، جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز کاهش مشکلات ترافیکی معابر هستند. از این رو با توجه به کارایی و پیامدهای مثبت این پل ها، طراحی و ساخت آنها در سطح شهرها البته نه تنها بر مبنای رویکردی سازه ای (سازه ای اغلب فلزی برای عبور) ضروری است